Dress code to coraz częstsze zjawisko, nie tylko w pracy biurowej. Zasady dotyczące obowiązku noszenia odzieży służbowej w czasie pracy ustalane są indywidualnie w danej firmie. Dowiedz się, jak może wyglądać firmowy dress code, kiedy trzeba go przestrzegać i czy pracodawca może wymagać od pracowników noszenia konkretnej odzieży.
Dress code w miejscu pracy to z góry ustalony sposób ubierania się według konkretnych zasad. W każdym środowisku pracy strój służbowy może prezentować się nieco inaczej. Kwestia ubioru może być regulowana przez regulamin pracy. Określone zasady są ważne nie tylko z uwagi na wizerunek firmy, ale także ochronę w miejscu pracy. W dużej mierze zależą więc od zajmowanego stanowiska.
Dress code wpływa na schludny wygląd pracowników. Przyczynia się także do pozytywnego wizerunku firmy. To, jaki strój obowiązuje na danym stanowisku, wynika natomiast m.in. ze specyfiki branży. Inaczej prezentuje się strój korporacyjny, a inne zasady dress code obowiązują pracownika wykonującego czynności fizyczne.
Najczęściej spotykane rodzaje dress code’u to:
business dress code – będący rodzajem stroju korporacyjnego, odpowiedni na rozmowę kwalifikacyjną; w przypadku kobiet oznacza np. jasną bluzkę koszulową, spodnie lub spódnicę i eleganckie buty, a w przypadku mężczyzn garnitur,
smart casual dress code – połączenie elegancji i swobody, w stonowanych kolorach;
informal attire – wyjątkowo elegancki i odpowiedni na spotkania np. z partnerami biznesowymi; spotykany u polityków i dyplomatów,
formal attire – strój biznesowy, to odpowiedni ubiór na ważne kolacje biznesowe lub bankiety.
Wytyczne dotyczące tego, jak wygląda dress code w pracy, mogą różnić się w zależności od kultury organizacyjnej czy środowiska pracy. Biurowy dress code obowiązuje zwykle w korporacjach, instytucjach finansowych czy państwowych. Często zależy od tego, czy pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem.
Osoby pracujące w restauracjach czy hotelach zazwyczaj mają jasno określone wymagania w kwestii ubioru. Ich obowiązkiem jest noszenie eleganckiego stroju, często otrzymują od pracodawcy odzież służbową.
Największą swobodą w kwestii ubioru pracowników charakteryzuje się branża kreatywna. Agencje marketingowe preferują styl casual i dają możliwość noszenia własnej odzieży. Osoby zatrudnione w takich miejscach mogą ubrać np. koszulkę z krótkim rękawem czy sportowe obuwie.
Kodeks pracy przewiduje, że pracodawca ma prawo wprowadzić obowiązek noszenia odpowiedniego stroju, nie tylko w związku z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy. Taki zapis powinien znaleźć się w regulaminie pracy. Oczekiwania pracodawcy nie powinny natomiast naruszać praw pracowników i ich swobody. Jeżeli szukasz pracy, warto upewnić się, czy wymagany jest dress code lub, czy pracodawca przewiduje zakup stroju firmowego.
Firmowy dress code w pracy ma wiele zalet zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników. Przede wszystkim odpowiedni strój w zakładzie pracy:
podkreśla profesjonalizm pracowników,
wpływa na wizerunek firmy i buduje zaufanie wśród klientów oraz partnerów biznesowych,
kształtuje zaangażowanie osób zatrudnionych i identyfikację z firmą,
eliminuje konieczność podejmowania codziennych decyzji związanych z ubiorem,
w przypadku niektórych branży zapewnia ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami.
Ubrania firmowe to istotny element, jeżeli chodzi o dress code w pracy. Pomagają ujednolicić wygląd pracowników, podkreślają ich profesjonalizm i budują poczucie tożsamości z przedsiębiorstwem.
Dobrym wyborem może być personalizowana odzież firmowa. Jest ona dostosowana do indywidualnych oczekiwań firmy oraz specyfiki branży. Koszulki, koszule, bluzy czy kurtki oferowane przez Seisan są odpowiednie dla pracowników biurowych i fizycznych. Mają zgrabny krój i zapewniają wygodę osobom, które je noszą.
Potrzebujesz ubrań dla swoich pracowników? Skontaktuj się z nami, a wybierzemy dla Ciebie najlepszą opcję!
Dress code w pracy wpływa na spójny wizerunek firmy i profesjonalizm, co jest mile widziane przez klientów. Wymogi związane z odzieżą służbową w niektórych przypadkach mają także znaczenie ze względu na bezpieczeństwo pracowników. Ważne jest jednak, aby szanowane były dobra osobiste pracownika.