Technologia druku cyfrowego pozwala umieszczać na odzieży firmowej i roboczej dowolne grafiki – np. logo czy napisów. Nadruki są nanoszone na ubrania za pomocą nowoczesnego urządzenia drukującego. Dowiedz się więcej o tym, na czym polega drukowanie cyfrowe i dlaczego ta technologia tak dobrze sprawdza się do znakowania odzieży firmowej czy reklamowej.
Czym charakteryzuje się druk cyfrowy?
Technologia DTG (Direct To Garment, czyli „bezpośrednio na ubrania”) charakteryzuje się uniwersalnością i obecnie należy do najpopularniejszych metod druku. Sprawdza się także w przypadku małych nakładów – np. wtedy, gdy znakowanych ma być jedynie kilka czy kilkanaście koszulek lub bluz. Metoda ta jest też mniej skomplikowana niż równie popularny druk offsetowy. Technologia druku DTG polega na:
- stworzeniu projektu graficznego – musi być on przygotowany w formie cyfrowej i za pomocą specjalnego programu komputerowego;
- przesłaniu projektu graficznego – w formie pliku – do urządzenia drukującego – w przypadku druku cyfrowego są to nowoczesne drukarki nieco przypominające modele atramentowe przeznaczone do użytku domowego;
- nanoszeniu projektu graficznego na materiał – drukarnia cyfrowa zajmująca się znakowaniem odzieży wykorzystuje do tego specjalne farby. Są one nanoszone na ubrania za pomocą matrycy.
Druk cyfrowy to nie jedna technika drukarska. W zależności od podłoża czy oczekiwanego efektu można wybrać jeden z jego rodzajów.
Jakie są rodzaje druku cyfrowego?
Do najpopularniejszych rodzajów druku cyfrowego należą:
- druk laserowy – w przypadku tej technologii cyfrowej wykorzystuje się promienie lasera lub diody, które naświetlają warstwę fotoprzewodzącą – element urządzenia drukarskiego. Sam nadruk powstaje dzięki tonerowi – jest to proszek z żelazem, który opada na zadrukowywane podłoże;
- termografia – w trakcie drukowania tą metodą wykorzystuje się ciepło – kolory są utrwalane na podłożu przy udziale wysokiej temperatury;
- magnetografia – w tym przypadku proces drukowania polega na nanoszeniu nadruków za pomocą obwodów elektrycznych wytwarzających pole magnetyczne;
- druk natryskowy – nadruki na podłożu powstają w wyniku „wyrzucania” kropelek farby przez specjalne dysze znajdujące się na głowicy urządzenia drukującego.
Możliwość druku cyfrowego pozwala na tworzenie dowolnych nadruków i to na różnych podłożach.
Jakie są zalety druku cyfrowego?
Zalety druku cyfrowego to:
- trwałość nadruku – grafika umieszczona na koszulce czy koszuli nie kruszy się. Natomiast jeśli do jej stworzenia wykorzystywane są barwniki wysokiej jakości, to nawet po wielu praniach odzieży nadruki prezentuje się efektownie;
- opłacalność – o druku cyfrowym można pomyśleć nawet wtedy, gdy znakowanych ma być tylko kilka koszulek. Mimo tego sprawdzi się on też przy większych nakładach;
- dokładność i szczegółowość – za pomocą techniki druku cyfrowego na odzież można nanosić nawet skomplikowane projekty graficzne. Ich kolory i wszystkie detale są wiernie odwzorowywane na tkaninach.
Zalety druku cyfrowego przełożyły się na duże zainteresowanie tą technika drukarską. Powstają dzięki niemu efektowne, ciekawe i przykuwające uwagę różnorodne materiały reklamowe.
Jakie nowe trendy wprowadza druk cyfrowy?
Druk cyfrowy wprowadził projektowanie i wykonywanie materiałów reklamowych na wyższy poziom. Wśród projektów realizowanych dla firm wykonuje się dziś:
- estetyczne i robiące dobre wrażenie ubrania dla firm – taka odzież firmowa z logo jest wizytówką marki i pomaga budować jej pozytywny wizerunek:
- zapadające w pamięć materiały promocyjne – odzież reklamowa wysokiej jakości może zdziałać cuda. Koszulka polo, t-shirt z nadrukowaną grafiką lub chwytliwym sloganem to forma skutecznej reklamy;
- efektownie znakowaną odzież roboczą – są to np. fartuchy z nadrukowaną nazwą firmy lub odzież z imionami członków zespołu.
Technologia DTG, nazywana drukiem cyfrowym, to uniwersalna, opłacalna i zapewniająca estetyczny efekt metoda znakowania ubrań. Dzięki niej powstają trwałe nadruki i skomplikowane projekty graficzne, które mogą być najlepszą wizytówką marki.