Sitodruk to jedna z najstarszych technik drukarskich polegająca na wykorzystaniu sita i specjalnie zaprojektowanego szablonu. Przez drobną siatkę tkaną (albo wykonaną z metalu czy tworzywa sztucznego) przedostają się barwniki, które następnie trafiają na zadrukowywane podłoże. Dzięki wykorzystaniu wytrzymałych farb drukarskich powstają estetyczne, trwałe i wiernie odwzorowujące projekt nadruki. Dowiedz się więcej o tej technice drukarskiej i przekonaj się, że warto wybrać druk sitowy, inwestując np. w odzież firmową.
Dlaczego warto wybrać metodę sitodruku?
Sitodruk warto wybrać (np. chcąc zamówić odzież roboczą czy reklamową) ze względu na:
- trwałość nadruku – do nanoszenia grafiki na podłoże wykorzystuje się trwałe farby wodne, farby plastizolowe lub farby rozpuszczalnikowe. Dzięki temu nadruk prezentuje się estetycznie nawet po wielu praniach i jest odporny na promienie UV – jego kolory nie zmieniają się także pod wpływem oddziaływania promieni słonecznych;
- ekonomiczność – metodą sitodruku niskim kosztem można wykonywać nadruki zwłaszcza w przypadku większych nakładów. Wystarczy jeden raz przygotować szablon i sito drukarskie, aby mogły powstać setki koszulek firmowych czy fartuchów. Dlatego zleceniodawca ponosi niskie koszty, a cena znakowania jeden sztuki odzieży jest tym niższa, im większy nakład danego zlecenia;
- uniwersalność i różnorodność – sitodruk należy do metod druku szablonowego, który pozwala tworzyć nawet skomplikowane projekty. Wykorzystując tę technikę, można stworzyć wyraziste nadruki w nasyconych barwach, które wyróżniają estetyczne przejścia tonalne. Zastosowanie sitodruku jest szerokie – to technologia umożliwiająca zarówno znakowanie tkanin, jak i tworzyw sztucznych.
Jakie materiały najlepiej nadają się do sitodruku?
Do znakowania metodą sitodruku świetnie nadają się:
- zarówno tkaniny, jak i dzianiny oraz materiały z włókien syntetycznych;
- różne tworzywa sztuczne, papier, metal i drewno;
- powierzchnie płaskie i cylindryczne;
- powierzchnie o różnej fakturze;
- szkło i folia.
Proces sitodruku wygląda dziś nieco inaczej niż wtedy, gdy stworzono tę technikę. Na początku – w XVII wieku w Japonii – wykorzystano ją do ozdabiania kimon. Dziś sprawdza się ona do wykonywania nadruków na różnego rodzaju materiałach, a trwałe farby i nowe technologie pozwalają na tworzenie na tkaninach i innych powierzchniach efektownych projektów.
Jak wygląda proces sitodruku?
Proces sitodruku polega na:
- przygotowaniu siatki z drobnymi oczkami – wykonuje się ją z włókien syntetycznych, naturalnych lub z metalu;
- wykonaniu szablonu (z folii lub z papieru) – służy on do przykrycia części siatki;
- zasłonięciu określonych oczek siatki – w tym celu umieszcza się na niej szablon;
- naniesieniu barwników na siatkę zasłonięta szablonem – odbywa się wtedy przetłaczanie farby przez „otwarte” oczka. W warunkach przemysłowych wykorzystuje się do tego specjalną prasę;
- utrwaleniu nadruku – do drukowania techniką sitodruku często wykorzystuje się światłoczułe farby (emulsje). W tym przypadku powstały nadruk utrwala się za pomocą lamp.
Ta stara technika drukarska nie traci na popularności mimo opracowywania nowoczesnych metod druku. Wynika to z jej licznych zalet, które doceniają także ci inwestujący w efektowną odzież reklamową.
Jakie są zalety sitodruku?
Najistotniejsze zalety sitodruku to:
- odporność nadruków na uszkodzenia mechaniczne – nie kruszą się, są odporne na blaknięcie na skutek wielokrotnego prania czy ekspozycji na promienie UV. Dlatego, decydując się na sitodruk, można spodziewać się tego, że powstanie odzież reklamowa wysokiej jakości – umożliwiająca skuteczną promocję marki czy eventu;
- efektowny wygląd nadruków – sitodruk pozwala na stworzenie przykuwającej wzrok grafiki i uzyskanie niezwykle wyrazistych kolorów. Tak znakowane koszulki czy odzież bhp będą się wyróżniać i estetycznie się prezentować;
- niskie koszty przy większych nakładach – do znakowania techniką sitodruku używa się jednej formy drukarskiej. Wykorzystując ją, można szybko drukować na ubraniach powtarzalne grafiki – np. firmowe logo. Dla zleceniodawcy oznacza to przystępniejszą cenę, jeśli decyduje się on na znakowanie większej liczby koszulek czy bluz.
Wykorzystanie farb wodnych i możliwość uzyskania w pełni nasyconych barw, ekonomiczność i trwałość nadruków zadecydowały o tym, że sitodruk jest wykorzystywany do znakowania odzieży reklamowej, roboczej czy bhp. Inwestycja w ubrania zadrukowywane tą metodą to dobrze wydane pieniądze na promocję marki oraz budowę jej pozytywnego wizerunku.